Blog

LECTIO DIVINA Panduan Mengakarkan Sabda Dalam Kehidupan Pribadi dan Komunitas[1]

  1. PENGANTAR

“One day during handwork, while reflecting on the activity of the human mind, suddenly I saw in my mind a ladder with four spiritual steps: reading, meditation, prayer, contemplation. This is the monkitab suci’ ladder, by which they ascend from earth to heaven. It is true, the ladder has only a few steps, but it is so high that whereas its, the lower part touches the earth, its upper part penetrates the clouds and reaches Heaven’s secrets” (Guido II, the cartucian)[2]

Dewasa ini ada pelbagai upaya untuk mengakarkan sabda Tuhan. Usaha-usaha ini dimaksudkan selain agar sabda Tuhan bertumbuh dan berkembang dengan baik, juga diharapkan dapat memperbaiki ahklak kehidupan manusia. Perbaikan ahklak ini berorientasi pada perubahan perilaku ke arah yang positif. Dalam hubungan dengan gerakan mengumatkan kitab suci, menemukan metode yang baik, efektif dan berdaya guna adalah kiblat yang sedang dijadikan fokus. Pada kesempatan ini, secara khusus artikel ini membahas salah satu model pendekatan ke arah itu yang dinamakan Lectio divina.

Kajian ini lebih merupakan sebuah guide line daripada sebuah penjelasan teoretik-analitik. Itulah sebabnya gaya pembahasannya melibatkan pembaca sebagai bagian integral dari keseluruhan komunitas yang ditujui. Sebuah usaha mengikutsertakan pembaca sebagai subjek aktif dengan pemanfaatan sebutan “kita” dalam seluruh teks kitab suci. Kendati demikian, referensi utama tetap disampaikan untuk tidak menjerumuskan isi tulisan ini kepada subjektivisme penulis.[3]
Lectio divina adalah pembacaan Sabda Allah dengan penuh iman dan doa yang berpangkal pada iman dalam Yesus Kristus yang telah bersabda “Roh akan mengingatkan kamu akan segala yang telah Kukatakan dan Ia akan mengantar kamu ke dalam kebenaran yang penuh”.[4] Tujuan lectio divina adalah “belajar kebijakitab sucianaan yang membawa kepada keselamatan karena iman akan Yesus Kristus”.[5] Dalam perjalanan historisnya, lectio divina bermula dari tradisi kerahiban yang hidup di padang gurun Timur Tengah sekitar abad ke-4 dan ke-7. lectio divina kemudian berkembang terus hingga dikenal di Gereja Barat, khususnya oleh rahib Benediktin[6] kemudian oleh para Karmelit. Dalam perkembangan selanjutnya, lectio divina diperkaya oleh reflekitab sucii-reflekitab sucii biblis yang dibuat oleh Bapa-bapa Gereja yang sangat berorientasi biblis.

Latar dari kehadiran lectio divina dilukiskan oleh Karen Amstrong[7] sebagai usaha untuk mengembalikan kekuatan daya ilahi melalui permenungan kitab suci. Hal ini diperjelas oleh sejarah tatkala Agustinus dari Hippo menyakitab suciikan bagaimana kaum Vandalis menyerbu kota Hippo, membangun gaya hidup konkupisensi, yakni hasrat irasional di mana manusia lebih mencari kenikmatan duniawi daripada sukacita dalam Tuhan.[8] Hal mana patut diamini bahwa abad ke-5 hingga abad ke-9 pendalaman kitab suci hanya dilakukan di komunitas biara-biara dalam belum sampai kepada umat secara merata.

Sebutan lectio divina berasal dari kata bahasa Latin: Lectio dan Divina. Lectio berarti pembacaan, bacaan sedangkan Divina berarti ilahi.[9] Dengan demikian, kita dapat mengatakan bahwa lectio divina adalah pembacaan ilahi atau membaca sesuatu yang bersifat ilahi. Dari uraian ini, muncul pertanyaan: “Bacaan manakah yang bersifat ilahi?” Pertanyaan ini membawa kita kepada dua jawaban berikut: Pertama, isi bacaan itu ilahi-rohani, yaitu tentang Allah dan segala sesuatu yang ada kaitannya dengan Allah dan karya-karyaNya. Itu berarti kita membaca tentang “Yang Ilahi” yang berarti Allah telah membiarkan diriNya dibaca oleh kita dan melalui proses pembacaan itu Ia mewahyukan diriNya kepada kita. Kedua, pembacanya yang Ilahi. Itu berarti yang membacanya itulah yang ilahi. Allah sendirilah yang membaca diri kita. Isi bacaannya ialah diri kita dengan segala peristiwa dan pengalaman hidup kita (kelebihan dan kekurangan yang kita punyai). Dalam hal ini, dari kita dituntut suatu keterbukaan hati. Hal ini sangat urgen oleh karena keterbukaan dan kesediaan hati kita terhadap Allah, maka kita bisa membaca dan melihat diri kita dengan lebih baik dan jelas.
Kajian ini berusaha menjelaskan tentang bagaimana membaca, merenungkan, berdoa dan berkontemplasi dengan kitab suci. Sebuah metode yang sangat baik di antara metode yang lainnya. Terdapat pula metode APA (amatilah, pahamilah dan aktualkanlah) yang tidak hanya berhenti pada pendalaman teks kitab suci tetapi juga pada implementasi.[10]

  1. PROSES LECTIO DIVINA
    Pada awalnya lectio divina adalah kesanggupan praktis yang mesti dimiliki oleh setiap rahib tanpa metode yang tetap. Lama kelamaan, lectio divina ditilik secara lebih detail dengan mempertimbangkan unsur-unsur penting di dalamnya sehingga menemukan sebuah metode tetap. Guido II, seorang rahib Kartusian, membuat penjelasan yang sistematis atas lectio divina.[11] Menurut Guido II, ada empat anak tangga kegiatan rohani untuk mencapai surga. Gambaran ini didasarkan pada mimpi Yakub di Betel (Kej 28:12-19). Keempat anak tangga itu adalah sbb: Lectio, Meditatio, Oratio dan Contemplatio. Melalui Lectio kita menyelidiki kemungkinan agar orang bisa hidup bahagia, Meditatio berusaha menemukannya, Oratio memohonkannya, dan Contemplatio mengalaminya. Lalu Guido II membuat penjelasan secara alegoris: Lectio bisa disamakan dengan membawa makanan ke dalam mulut, Meditatio adalah kegiatan mengunyah dan melumatkan makanan itu, Oratio mengenyam rasa makanan itu dan Contemplatio adalah kesedapan makanan itu sendiri.[12]
    Berikut akan dijelaskan secara berurutan keempat bagian dari Lectio divina mulai dari lectio, meditatio, oratio dan contemplatio.

2.1. Lectio (Pembacaan)
Membaca adalah hal pertama dalam lectio divina. Kegiatan utama di sini adalah membaca teks kitab suci. Tujuannya ialah supaya kita mengerti apa yang dikatakan teks kitab suci itu. Hal ini penting, terutama agar hidup kita selalu dibimbing dan diarahkan oleh Sabda Allah. Apa yang harus dilakukan agar kita dapat mengerti teks kitab suci? Bagaimana kita dapat memahami isi teks kitab suci itu? Ada hubungan yang erat antara pemahaman tentang wahyu, iman dan kitab suci. Hubungan itu merupakan cara yang menentukan agar kitab suci dimengerti, dipahami dan diperankan dalam kehidupan. Pada level ini, membaca bukan saja untuk mencari informasi tetapi lebih dari itu membina relasi.[13]
Ada tiga model pembacaan yang harus dilakukan yakni belajar membaca dengan seluruh tubuh, membaca dengan akal budi dan membaca dengan hati. Pertama: Kita perlu belajar membaca (bdk. Luk 8:18) dengan seluruh tubuh kita. Teks kitab suci itu dibaca dua-tiga kali disertai dengan adanya pause singkat di antara bacaan tersebut, memberikan perhatian pada kata-kata atau kalimat yang menarik, menyentuh atau menantang. Ada harapan agar apa yang diucapkan oleh mulut, bergetar dalam telinga, menggema dalam hati. Selain itu, kita bisa menulis kembali teks kitab suci yang menjadi bahan lectio divina dengan maksud agar memudahkan ingatan kita sendiri.
Kedua: Kita membaca teks kitab suci dengan akal budi. Fokus dari bagian ini ialah kita melihat mana pernyataan-pernyataan utama, siapakah yang berbicara atau bertindak, apa yang dikatakan atau dilakukan, pada siapa, mengapa, di mana, kapan, dst. Kita masuk ke dalam teks seraya berusaha memperhatikan kata-kata atau kalimat-kalimat dengan teliti. Hal yang harus dihindari adalah ketergesaan. Sikap tergesa-gesa membaca, menyulitkan dirinya dan orang lain untuk memahami apa yang dibacakannya. Selain itu, ketergesaan waktu membaca seperti itu sudah menunjukkan juga kurangnya pemahaman, penghargaan dan penghayatannya terhadap Sabda Tuhan.
Ketiga: kita membaca dengan hati. Aspek paling utama dalam bagian ini adalah membaca dengan penuh kasih, kerinduan, keterbukaan hati dan iman untuk menerima anugerah Allah. Hal seperti ini sangat membantu kita untuk memahami dan menerima, menghayati dan menjadikannya sebagai sumber dan pedoman hidup kita.
Membaca sangat mendasar dan berperan sangat penting dalam lectio divina. Karena itu dibutuhkan waktu yang cukup lama untuk melakukan Lectio. Ada dua nilai yang diperoleh pada tahap ini. Pertama, untuk mengadakan lectio perlu kerendahan hati, kesabaran, keterbukaan dan ketekunan. Allah mendidik kita juga lewat kelemahan-kelemahan kita, tetapi juga lewat ketekunan, kesabaran dan kehendak yang kuat untuk melaksanakan isi kitab suci. Usaha yang terus menerus dalam membaca sampai memahaminya, sudah merupakan suatu kebajikan kristiani yang amat berharga. Kedua, jika terdapat hal-hal yang tidak dimengerti bisa ditanyakan kepada orang lain (para ahli) atau mencari bacaan-bacaan yang berbicara tentang hal itu. Harus ada kemauan kuat untuk berkembang dalam banyak aspek kehidupan (hal-hal positif); kita perlu mencari dan mencari sampai menemukan (bdk. Mat 18:12, Luk 15:3-7).

Capaian yang harus dimiliki dalam level ini adalah adanya pengertian tentang kata-kata, kalimat-kalimat atau ungkapan-ungkapan kunci yang menjadi benang merah penghubung cerita. Selain itu, kita berusaha menemukan struktur atau susunan teks kitab suci, tema-tema utama, simbol-simbol, gaya cerita, dan konteks ceritanya. Untuk menemukan hubungan yang aktif, kita berusaha mengidentifikasi diri kita dengan para pelaku dalam cerita (kalau ada) dan mengapa demikian. Inilah yang oleh Paus Pius XII, Konsili Vatikan II dan Katekismus Gereja Katolik sebut sebagai pendekatan konteks tual kitab suci.[14]Untuk menghadapi pelbagai kelemahan dalam membaca ini, terdapat beberapasikap yang harus dihindari antara lain fundamentalisme, individualisme, rasionalistis dan sekularistis. Keempat sikap itu dapat dijelaskan sebagai berikut:
Pertama, sikap fundamentalistis.[15] Sikap yang terlalu harfiah dalam menafsir atau memahami satu teks kitab suci, dan terlalu kaku / tertutup untuk menerima hal-hal baru yang mempunyai makna yang penting. Kitab suci memiliki banyak bahasa simbolis, karena itu kita harus memahaminya secara simbolis.

Kedua, sikap individualistis. Sikap yang mengutamakan kepentingan individu di atas kepentingan bersama, komunitas atau gereja. Kitab suci ditulis dengan tujuan membangun kehidupan komunitas, umat atau Gereja. Penghayatan hidup iman atau rohani bukan saja berarti kita harus memelihara hubungan pribadi kita dengan Tuhan tetapi juga hubungan personal dengan sesama. Orang yang (amat) individualistis tidak disukai oleh Tuhan dan sesama.

Ketiga, sikap rasionalistis. Sikap yang hanya terbuka menerima hal-hal yang bisa masuk akal, yang bisa dipahami dengan rasio. Karena itu, hal-hal yang tidak masuk akal, tidak bisa dimengerti secara rasional, ditolak dan bahkan sering menjadi bahan ejekan. Dalam KITAB SUCI ada banyak hal yang tidak masuk akal, namun nyata dalam pengalaman hidup dan sering sangat membantu orang dalam usaha menghayati iman dan kasih, baik terhadap Tuhan maupun terhadap sesama.

Keempat, sikap sekularistis. Sikap yang menolak keterlibatan Tuhan dalam perjalanan hidup manusia. Menurut orang-orang sekularistis, Allah lepas tangan sesudah menciptakan alam semesta ini. Padahal sebetulnya, kitab suci juga berbicara tentang keterlibatan Allah dalam hidup konkrit manusia.
Pada akhir dari seluruh proses membaca, pertanyaan dasar yang harus dijawab pada akhir proses membaca adalah: “Teks kitab suci itu berbicara tentang apa kepada saya?”

2.2. Meditatio (Permenungan)
Setelah melalui proses membaca, kita melangkah ke tahap beriukutnya yakni meditatio. Dalam tahap ini kita berusaha menemukan relevansi teks kitab suci itu bagi diri kita. Sesungguhnya cerita atau peristiwa kitab suci yang kita baca itu adalah juga cerita atau peristiwa yang sedang terjadi pada diri saya, kita, keluarga, Gereja, sekarang ini dan di sini (hic et nunc). Kita berusaha menemukan nilai-nilai hidup yang permanen dan tetap aktual dari generasi ke generasi atau zaman lampau, kini dan nanti.
Dalam tahap ini kita berusaha mendengarkan Tuhan. Dia berbicara kepada kita tentang diri kita yang sebenarnya. Dalam suasana dialog, kita boleh mengungkapkan apa saja (susah, senang, keluhan, pujian, permohonan, dll) kepada Tuhan. Pertanyaan pokok di sini: “teks kitab suci berbicara apa tentang diri saya?”
Untuk mengadakan meditatio ini diperlukan:

  1. Ingatan atau imaginasi tentang pengalaman masa lampau. Kita bernostalgia tentang pengalaman itu: ada yang menyenangkan, ada pula yang menyakitkan.
  2. Identifikasi diri kita dengan para pelaku dalam cerita kitab suci. Sejauh mana pelaku itu cocok dengan kita? Rasakanlah sapaan dan pesannya buatmu.
  3. Usaha anda untuk menemukan dan merasakan adanya perubahan dari satu situasi ke situasi lain, misalnya: dari rasa kecewa, putus asa menjadi senang dan memperoleh peneguhan, ataupun sebaliknya.
    Berusaha agar tegas menentukan sikap-sikap, bisa berlangkah maju tidak sampai “terhanyut” dalam pengalaman-pengalaman konkrit.

2.3. Oratio (Berdoa)
Langkah ketiga adalah oratio. Jika kita menyimak seluruh proses, sebetulnya sejak awal lectio divina sudah ada doa atau suasana doa. Namun yang diutamakan pada tahap ini adalah kita berusaha mengungkapkan doa-doa kita berdasarkan bacaan dan renungan kita tadi. Jadi, di sini kita secara pribadi menyampaikan doa-doa kita.
Berdasarkan doa-doa pribadi tadi, maka sekarang kita beranjak ke doa universal. Di sini kita berdoa bersama seluruh Gereja atas cara yang sama. Kita berdoa bukan saja untuk kepentingan diri kita sendiri, tetapi juga untuk kepentingan orang-orang lain yang kita jumpai dalam meditasi kita tadi.

Terdapat tiga jenis doa yakni doa syukur atau terima kasih, doa pujian dan doa permohonan. Ketiganya dapat dijelaskan sebagai berikut: Pertama, Doa Syukur-Terima Kasih. Kita bersyukur atas segala sesuatu yang telah kita peroleh baik yang menyenangkan maupun yang tak menyenangkan namun punya makna penting bagi kehidupan kita. Misalnya: Maz 21; 40 ; Yun 2:1-10.
Kedua, Doa Pujian. Kita memuji Allah atas keagungan dan kasih setiaNya kepada kita dalam diri Yesus Kristus. Misalnya: Maz 148-150. Ketiga, Doa Permohonan. Kita memohon bantuan Tuhan agar berhasil dalam karya dan dapat menyenangkan sesama. Kita juga mohon ampun kepada Tuhan atas segala dosa yang telah kita perbuat. Misalnya: Maz 35; 38; 41; 44; 51. Kita berdoa juga agar kita sanggup masuk ke tahap contemplatio.

2.4. Contemplatio (Kontemplasi)
Langkah terakhir dalam lectio divina adalah contemplatio. Contemplatio sebetulnya merupakan momen pasif dari keintiman hubungan pribadi kita dengan Tuhan yang kita jumpai dan alami. Kalau pada tahap Lectio dan Meditatio, kita mendengarkan Allah secara aktif, maka sekarang dalam tahap ini, kita berusaha diam, membiarkan diri kita diisi oleh Allah. Kita membiarkan Tuhan masuk dan menguasai diri dan hati kita. Di sini kita merasakan keintiman hubungan pribadi kita dengan Allah, bukan lagi berdasarkan rasio melainkan bertumpu pada hati. Kita mengalaminya dalam arti (bdk. Pengalaman Petrus, Yakobus dan Yohanes di puncak gunung Tabor: Mat 17: 1-13/ teks kitab suci parl).

Contemplatio adalah juga rahmat Allah. Seorang kontemplatif hidup dalam Allah. Dia mencari sampai menemukan Allah. Dia berusaha melaksanakan kehendak Allah. Dia memikirkan perkara-perkara di atas/ Ilahi dimana Kristus ada (bdk. Kol 3: 1-3). Hal itu tidak berarti bahwa orang tersebut jauh atau berusaha menjauhkan dirinya dari dunia dengan segala macam persoalannya. Dia tetap berjuang dan berkarya di dunia, tetapi dia melihat segala sesuatu menurut hati dan kehendak Ilahi (bdk. Mat 16: 23; Mrk 8: 33).
Keempat anak tangga lectio divina ini merupakan satu kesatuan yang tak dapat dipisahkan satu sama lain, seperti yang terungkap dalam suatu rumusan klasik, yaitu: “Legendo oro, orando contemplor”, artinya: “Saya membaca untuk berdoa, dan dengan berdoa saya berkontemplasi”.

  1. HASIL YANG DICAPAI
    Proses Lectio divina yang dijalankan dengan setia akan menghasilkan buah-buah rohani seperti consolatio, discretio, deliberatio dan actio. Keempat hal ini dapat dijelaskan sebagai berikut:
    Pertama, Consolatio. Kita akan mengalami kegembiraan atau suka cita rohani, hiburan dan peneguhan. Kita bersukacita karena kita telah menemukan apa yang terbaik di dalam relasi kita dengan Sang Sabda lewat lectio divina.

    Kedua, Discretio. Kita akan memiliki kepekaan rohani. Kita dibantu untuk melihat dan membedakan apa yang benar dari apa yang tidak benar, yang baik dari yang tidak baik, yang perlu dari yang tidak perlu. Kita menjadi peka terhadap hal-hal yang terjadi dan terhadap orang-orang di sekitar kita, khususnya terhadap tanda-tanda zaman, terhadap perasaan, kebutuhan dan harapan mereka. Kepekaan ini bermuara pada tindakan konkrit untuk membantu mereka.
    Ketiga, Deliberatio. Kita akan memiliki putusan atau pilihan konkrit sesuai dengan kehendak Allah. Kita dibantu untuk berani membuat keputusan atau pilihan yang penting. Kita hanya bisa membuat pilihan atau keputusan yang tepat, kalau kita membiarkan diri diisi dan diperkaya oleh Allah (Mat .
    Keempat, Actio. Kita akan memiliki aksi yang merupakan tindak lanjut dari pilihan atau keputusan yang telah kita buat. Aksi ini sangat penting. Yesus dalam kitab suci misalnya menegaskan hirarki tindakan: membaca, merenungkan, berdoa adalah sikap yang benar, tetapi jauh lebih benar adalah orang yang mendengar lalu melaksanakannya dalam kehidupan nyata (Mat 12:50, Mat 7:21).

4.TEKS KITAB SUCI LECTIO DIVINA[16]ELIJAH: YAHWEH IS GOD
Read: 1 Kgs 18:1-46

  1. Invocation of the Spirit.
  2. Read 1 Kgs 18:1-46.
  3. An explanation of 1 Kgs 18:1-46:

The main scene of the chapter is the sacrifice on Mt. Carmel (vv. 20-40). An extensive introduction precedes it (vv. 1-19), and a brief narration describes the effects of the people’s conversion which is the climax of the central scene.
The inclusion of vv. 1 and 45 reveals that rain is the ground of the confrontation. Behind the problem of rain lies that of who is able to send it. When the Israelites arrived in Palestine they were semi-nomadic shepherds. They believed Yahweh was a God of shepherds, who protected their migrations showed them the way and saved them during tribal fights. When they settle in Canaan, they mingled with the farmers. Many of them could not understand how a God of shepherds could help them cultivate the land, provide rain and guarantee favorable seasons. Gods were classified. Let us not forget that we discover God by analogy. Our concept of God depends on what we able to do. What does Yahweh, the warlike God know of agriculture? The Baal’s are indeed the masters of the land. They are the ones who make the land fertile. From here sprung the confrontation between the warrior-God and the farmer-God. Fertility was at stake. Yahweh continued being the people’s God, but the one who satisfied their primary needs was Baal (Os 2). When the Israelites obtained them, they did not thank to Yahweh, but Baal; when they lacked these needs or when the very poor harvest, or a period of drought were at hand, instead of resorting to Yahweh, they invoked Baal. In any other culture, in the midst of religious syncretism, it would have been normal for the divinities to be very tolerant. But, Yahweh is a jealous God. The issue is not which of the two gods is the strongest, or who is the master of the mountain or of the plain, but who of the two is God.

Let us briefly at the characters who appear in our story and point out the reality hidden behind them. If we believe the Latin saying “nomen est omen” (the name is an omen), we observe that the names used to indicate God outline the area where our confrontation takes place: Elijahu (God + first person pronoun + Yahweh), Jezabel, Ithobaal’s daughter (prep. + 3nd person pronoun + Baal). Yahweh is my God / Baal is with him. If the name is an omen of what each reality conceals, in our text we move between two realities. Yahweh is my God and Baal is with him. Once again the theophany consist in the revelation of the name: Yahweh is God. Elijah: Yahweh is God 1 Kgs 18:1-46.

vv. 1-19. In 1 Kgs 16:29-34 we notice king Acab’s main sin: he married Jezabel, the daughter of the King of Sidon. Marrying her meant marrying her god, her culture and her traditions. From Sidon the cult of Baal Melqard was imported to Mt. Carmel. After the announcement (v. 1) Elijah behaves according to God’s instructions, (v. 2). The author introduces two men: Acab and Abdiah (Yahweh’s servant), who follow different paths not only because they go looking for grass the horses of the king’s army, but also because Abdiah fared God (v. 3), while Acab had abandoned God’s path and follow Baal (v. 18). Elijah come from Galaad region, east of the Jordan, a region that had never been occupied by the Canaanites. There Yahwism was kept intact without the syncretism that the other side of the Jordan had known. Elijah was not the only one who was against religion syncretism. At that time, there was a group known as the Rechabites (see Jer 35:1-11) who refused to face the challenges of the present in order to safeguard the past and could not build the future. On the contrary Acab was sacrificing the values of the past in favor of the present, dreaming of a glorious economical and political future for his kingdom. Elijah offered a third solution. Without being a conservative like the Rechabites who took shelter in the desert to flee from the temptation of Baalism, he was open to the new situation. If Israel would have wanted to follow the different path indicated by Acab, it could have had marvelous future together with the other nations, but it would not have been Israel, God’s chosen people. Elijah adapts the old traditions to the new situations, so that Israel can have its place among the nations and yet keep intact its characteristic of the covenant.[17]

vv. 20-40. The choice of Mt. Carmel for the confrontation was not casual. In the history of religious mountains often played an important role. There are sacred mountains all over the world. In ancient religions space was considered more for its characteristics than for its extension or geographical position. There, on the top of the mountains the gods met. What an individual or a community experienced in a particular place determined its value. The mountainous chain of Carmel was the borderline between Israel and Phoenicia. Approximately until 1000 B.C.E., Mt. Carmel, with its shrine dedicated to Baal, was not part of Israels’s territories. Conquered during David’s and Salomon’s reign, it became the seat of Yahwistic sanctuary, but it could not extirpate the Baal religion. The two religions coexisted on Mt. Carmel until the altar dedicated to Yahweh (v. 30) was destroyed. Mt. Carmel symbolized what was happening in Israel.

“How long will you keep hopping first on one leg then on the other?” Following a God meant accepting his religion. The Israelites are limping because at times they follow Yahweh and at times Baal. The people expect an answer (v. 21, 24, 26, 29, 37). The noun qol, in Hebrew means “voice”, but also “lighting”, “thunder”. The sound of thunder would announce the beneficent rain. One of Baal’s attributes is that of being the Lord of lighting, another one is that he is the charioteer of the clouds, who, from his chariot, throws thunderbolts on earth showing the power of the tempest. Or will perhaps Yahweh send fire, a ray from the sky, and make his voice heard? The prayer of Baal’s prophets is different from Elijah’s. The former dance and shout: “Oh Baal, answer us! But there was no sound, no answer” (v. 29). Instead, as soon as Elijah addresses God, he brings down the rain (vv. 36-38). The climax of the confrontation is the people’s conversion (v. 39) and the assassination of Baal’s prophets, not as a sign of vengeance, but of obedience to the law of Ex 22: 19-20, according to which those who sacrifice to other gods must be killed.

vv. 41-46. Elijah invites Acab to celebrate because once the people have been converted, God will send rain. The seven times Elijah sends the boy towards the sea to catch a sign of the rain show the prophet’s trust in the words he pronounced: “I will send the rain on the earth”. When rain falls, Elijah runs in front of Acab as the knights used to do in front of the king to announce the victory; the only difference is that the victory doesn’t belong to the king but to Yahwism, to Elijah and to the people.

COMPARE the text with 1 Kgs 19:9-15. Another voice from God resounds in Elijah’s life. A gentle breeze: in Hebrew, “qol demamah daqqah” literally translated as “voice of gentle-calmness”. The Hebrew word indicating calmness comes from the root “damah” that means to stop, to stay still, to keep quiet. The gentle breeze must not be taken in the romantic sense of a gentle evening breeze but as something that suddenly erased everything Elijah had thought and lived up to that time.

  1. Elijah experiences that God is “free”! God does not obey to Elijah, that is, he does not feel compelled to obey the criteria that tradition has established so that the people could recognize and verify his presence. He does not show himself neither in the tempest, nor in lighting nor in earthquakes. You can never know how God manifest himself?
  2. There is a contradiction between Elijah’s answer (I am the only one left) and his lived reality, between his speech and his action, marked by pessimism. According to his words he is the only one who keeps defending God; v. 18 tells us that there are seven thousand people who have not bowed down before Baal. Elijah is not objective in his analysis of the situation. Elijah experiences that God does not depend upon his defense! In spite of the destroyed altars, the broken covenant and the killed prophets, God’s cause was not lost. On the contrary! It is not Elijah who protects God, but it is God who welcomes, supports and defends the poor Elijah. It is this certainly that fills the prophet with courage.
  3. Elijah experiences God’s total gratuitousness and his presence! He let God be God! He contemplated reality with new eyes. Through purification, he recovered the freedom of action.
  4. Meditate on the text again. Examine in through and through. Look for parallel passages in the Bible. Try to find Christ prefigured in Elijah’s life! What does the text tell you about yourself? How does is resound in the story of your life?
  5. Pray with the text. Answer God with praise, than giving and supplication. Address God with his own words. Psalm 8. The Power of God’s NAME.
  6. Read the text again realizing it. Reading of 1 Kgs 18:1-46.
  7. “The Word is close to you, it on your lips and in your heart”. Treasure every word or sentence keep it in your mind. Contemplated the word with God’s glance.
  8. Our Father.
REFERENSI


Alexander, Vella, “Elias profeta en el libri de los Reyes” dalam: Programa de estudios sobre
la espiritualidad eliana de la Orden Carmelitana, Roma: Ed. Carmelitanae, 1994.


Amstrong, Karen, Alkitab, terj. Frans Borgias. Jogkarta: Mizan, 2013.


Betan, Alfons, “Lectio divina” Bahan Kuliah Kitab Suci, Maumere: STFK Ledalero, 1999.


Borgias, Frans, Agustinus. Jogjakarta: Kanisius, 2000.


Carlos de Mesters  (terjem. Piet Go), Lectio Divina. Malang: Dioma, 1995.


Deki, Kanisius Teobadus, Transformed in the Likeness of God.  Haifa-Israel:
Carmelite Edition, 2000.


Kahya, Kono B., Merasul Dengan Alkitab-Pelbagai Cara Pendalaman Alkitab, Malang:
Dioma, 2004.


Leks, Stefan, Mempelajari Alkitab Secara Pribadi-Sebuah Pegangan, Jogjakarta:
Kanisius-LBI, 1987.


_______, Sabda Tuhan dan Pembacanya, Yogyakarta: Kanisius, 1993.


Lukefahr, Oscar, A Chatolic Guide to the Bible, terj. V. Prabowo, Jakarta: Obor, 2007.


Suharyo, I., Membaca Kitab Suci-Paham-paham Dasar. Jogjakarta: Kanisius-LBI, 1991.
.

[1] Makalah ini pernah dipresentasikan di Komunitas Putri Kebijaksanaan 24 Agustus 2014

[2] Kanisius Teobaldus Deki, Transformed in the Likeness of God,  Haifa-Israel: Carmelite Edition, 2000, hal. 24-26.
[3] Sumber terbanyak tulisan ini berasal dari: Carlos de Mesters  dan diterjemahkan oleh Piet Go, Lectio Divina, Malang: Dioma, 1995, hh. 1-30 dan Alfons Betan “Lectio Divina” Bahan Kuliah Kitab Suci, Maumere: STFK Ledalero, 1998, hal. 1-10. Sumber lain melengkapi dua sumber itu.
[4] Bdk. Yoh 14:26; 16:13.
[5] Bdk. 2 Tim 3:15.
[6] Karen Amstrong, Sejarah Alkitab, terj. Frans Borgias, Jogjakarta: Mizan, 2013, hal. 157-185.
[7] Karen Amstrong, op.cit., hal. 157.
[8] Bdk. Price, Agustinus, terj. Frans Borgias, Jogjakarta: Kanisius: 2000, hal. 89-94.
[9] Kono B. Kahya, Merasul Dengan Alkitab-Pelbagai Cara Pendalaman Alkitab, Malang: Dioma, 2004, hal. 186. Karen Amstrong, op.cit, p. 159.
[10] Tentang hal ini akan dibahas pada kesempatan lain. Untuk pendalaman lihat: Stefan Leks, Mempelajari Alkitab Secara Pribadi-Sebuah Pegangan, Jogjakarta: Kanisius-LBI, 1987, hal. 31-81.
[11] Penjelasan Guido II dialamatkan kepada Gervatius, rekan seordonya dalam surat yang diberi judul: “Surat tentang Hidup Kontemplatif” atau kemudian lebih dikenal dengan sebutan “Tangga para Rahib”.
[12] Jika merunut sejarah, Origenes pernah menyampaikan apa yang dinamakannya sebagai “penafsiran rangkap tiga” yakni penafsiran menurut makna, moral dan alegori. Namun dalam perkembangan lanjut, Origenes menambahkan penfasiran anagogis atau pengungkapan makna mistikal yang menyingkap makna eskatologis dari sebuah teks. Lihat: Karen Amstrong, op.cit., hal. 158.
[13] I. Suharyo, Membaca Kitab Suci-Paham-paham Dasar (Jogjakarta: Kanisius-LBI, 1991), hal. 17-18.
[14] Oscar Lukefahr, A Chatolic Guide to the Bible, terj. V. Prabowo, Jakarta: Obor, 2007, hal. 34-35.
[15] Stefan Leks menjelaskan sikap ini dalam uraian yang cukup panjang sebagai paham yang cenderung untuk memperjuangkan sesuatu secara radikal. Kelemahan terdasar dari kelompok fundamentalisme adalah perhatian yang berlebihan pada sistem ajaran keagamaan ciptaannya sendiri, sementara kritik yang terlontar adalah ajaran adalah sarana, bukan tujuan. Bdk. Stefan Leks, Sabda Tuhan dan Pembacanya, Yogyakarta: Kanisius, 1993, hal. 138-154.
[16] Bdk. Kanisius Teobaldus Deki, Op. Cit., hal. 24-26.
[17] Bdk. Alexander Vella, “Elias profeta en el libri de los Reyes” dalam: Programa de estudios sobre la espiritualidad eliana de la Orden Carmelitana, Roma: Ed. Carmelitanae, 1994, hal. 51-76.

Kanisius Deki

Staf Pengajar STIE Karya, Peneliti Lembaga Nusa Bunga Mandiri

81 Komentar

  1. Look for the name and address of the pharmacy and make sure that it is connected to a reputable real-life pharmacy buy cialis on line fort frederick was given, which recommended for further aspirin of the chain to the icd

  2. Густые фруктовые и ягодные смузи – один из самых вкусных вариантов современного детокса. А как насчёт смузи для волос? Ведь у природы столько возможностей – и для новых продуктов Love Nature мы взяли их по максимуму! Знакомься: новые вкусы органического бара Oriflame. Способ применения: Депиляция теплым воском: Заказывала пробники Montale. Потому как выбор у них огромный. Заказ оформили быстро, пришел в течение 3х дней. Все упаковано отлично. И сейчас, ознакомившись с ароматами уже буду знать, что заказывать в большом формате. Это очень удобно..ведь можешь читать про состав духов, нюхать пробники, но пока не примеришь на себя не поймешь твое или нет. отличнвй гель, хватает на много, несмотря на маленький размер тюбика. хорошо размазыается, татуировка не так зудит, не хочется её разодрать как бывает))) вообщем выполняет мвои функции. Выбирайте товары для дома и здоровья, для красоты и хорошего настроения, не выходя из дома. Связывайтесь с продавцом любым удобным способом, чтобы ваша сделка прошла наиболее комфортно. https://onlynftforum.com/profile/jackiglaser6332/ Очень часто используется масло для ресниц после наращивания. Это натуральное средство очень действенное и эффективное. Оно позволяет насыщать волоски полным спектром витаминов, ценными макро- и микроэлементами, жирными полиненасыщенными кислотами и прочими важными веществами, способствующими восстановлению силы, красоты и здоровья ресниц. Для точной диагностики обращайтесь к специалисту. Качественное наращивание и соблюдение правил после процедуры никак не влияет на рост ресниц. Рост может ухудшиться лишь в том случае, если вы повредили родные ресницы. У здоровой женщины срок отрастания ресницы с нуля до полноценного размера занимает около месяца. Через сколько восстанавливаются ресницы после наращивания, если они выпадали с корнем (фолликулом)? Срок будет такой же – примерно около месяца (исключение – факторы, которые уменьшают активность фолликула). Репейное масло укрепляет ресницы и ускоряет их рост благодаря ситостерину и стигмастерину — растительным стеаринам, стимулирующим процесс деления клеток. Применять его следует так же, как и касторовое: наносите на ресницы на 15–45 минут, затем смывайте.

  3. At this point, she s just monitoring patients like me and our blood work for problems with the drugs being prescribed, things like liver damage stromectol active ingredient The Royal Marsden Hospital trial 55 reported on 2471 women at increased risk of breast cancer development, primarily on the basis of family history of breast cancer, who were randomly assigned to receive either tamoxifen or placebo and who were followed for a median of 70 months

  4. Histological examination of a hand lesion revealed a subepidermal blister, acanthosis of the epidermis, and an inflammatory infiltration surrounding ectatic vessels in the papillary dermis Figure 3 nolvadex 25 Hydroxyvitamin D deficiency is associated with fatal stroke among whites but not blacks The NHANES III linked mortality files

  5. However, toremifene displays cross resistance with tamoxifen and should not be used in women with tamoxifen resistant disease cheap priligy Why Do Some HER2 Positive Breast Cancers Not Respond to Herceptin

  6. While this standardised approach does not reflect individual phase, distributions of menstruation phases were similar in all BMI groups, which suggests that our findings are not substantially driven by menstrual cycle phase only femara vs clomid

  7. 32RED casino gives CA$10 no deposit bonus to all new players from Canada. At the moment there are no free spins available to customers after making a deposit at 32Red Casino. That does not mean to say that there will not be free spins available to you at some point in the future as a bonus. However, this is currently not available. No deposit bonuses are becoming famous among gamblers. After all, it is the only type of prize that punters need to play without cash and still stand a chance to win actual money. The good news is that 32red has a no deposit promo, which comprises free £10 for gaming slot machines. Unlike other bookies, the prize is straightforward with no hidden additions. Just know that: There’s no doubt that the 32red deposit offer does have significant wagering requirements. Every £15 of bonus must be played through 50 times; so, if your bonus is £15, then £750 needs to be played through, while the full £150 bonus requires wagering of £7,500. However, make it through these playthrough requirements and the withdrawal process with 32red is as flawless as anyone could wish it to be – the bonus funds will convert to money automatically, and can then be withdrawn to your chosen payment method. https://imparatortatlises.com/forum/profile/ruthiemoynihan4/ You may not access this content If you are not familiar with the basic rules of blackjack, let us fill you in. Players are playing against the dealer. The goal of both sides is to get closer to 21 points without going over that. Number cards are counted as their face value, face cards count for ten points, and aces can be either one or eleven points. Player are initially dealt two cards and they can then choose to draw more cards (hit) or stop at the current point count (stand). The goal is to have a stronger hand than that of the dealer, without going over 21. There are other rules, of course, but they vary greatly from one game to game to the next, so you are better off reading up on them from the game’s rules itself. Your Cart is Empty Read our new article about card counting in Blackjack to learn more about this technique.

  8. 对于那些一开始就是在手机上打麻将的玩家来说,说起麻将的技巧都可以长篇大论的讲不完,可若是如果说起麻将本身,那就瞬间熄火了,甚至很多人可能连打麻将每人几张牌都不知道。为了加深玩家朋友们对于麻将这款游戏的认识,今天,小编就将给大家详细的介绍一下麻将这款游戏。   别急!玩过四人麻将,听闻过三人麻将和五人麻将的你,是否听说过传说中的“100人麻将”——《和平精英》携手《欢乐麻将全集》梦幻联动,将于10月29日起在海岛地图打造巨型麻将桌,诚邀广大特种兵前来组队四排打麻将!“凑番”、“截胡”,甚至联手“交换”麻将牌,百人混战麻将桌,大吉大利,今晚吃胡! https://miriam.net.pl/community/profile/pilarj63460599/ 4.棋牌当然是拿来娱乐的,希望朋友在娱乐中感受到快乐。棋牌的过程可以考验你的理解力和智慧,当然友谊*,玩耍第二。 百度一下学帮网,作业和习题。慧海网作业共享,智慧之海作业学帮网 收录互联网各类作业题目,免费共享学生作业习题慧海网手机作业共收录了 千万级 学生作业题目 作为长三角G60科创走廊策源地,松江加快科创“蝶变”、要素“聚变”、产业“裂变”,“十四五”开局呈现强劲发展态势,地方财政收入连续73个月保持正增长,总量迈入全市第一梯队,规上工业产值、工业固定资产投资、进出口贸易总额等核心和先导性指标走在全市前列,创造了高质量发展的一个又一个奇迹。

  9. carbamazepine decreases levels of oxcarbazepine by increasing metabolism buy ivermectin 3mg tablets com 20 E2 AD 90 20Viagra 20200mg 20 20Apotik 20Yang 20Jual 20Viagra viagra 200mg The match came on the same day Egypt s military chief Abdel Fattah al Sisi called for mass protests on Friday against backers of the Islamist president they ousted earlier this month amid demonstrations against his rule

  10. Despite that medicalized language, the resolution is not limited to people with psychiatric diagnoses. It applies to production and noncommercial distribution “for use in religious, spiritual, healing, or personal growth practices,” which would cover pretty much any situation, as long as a supplier had an avowedly serious purpose. Even in relatively tolerant Seattle, using psychedelics just for fun is still officially frowned upon. Related: Mushroom- and Weed-Dispensing Church In Oakland Sues Over Police Raid, Confiscated Property If you’ve hiked or camped in the Pacific Northwest, you might have walked by a tiny, brown mushroom that some say has the capacity to change your life.  From Seattle to Spokane, we’re committed to providing you a space for psychedelic healing. If you’re ready to take the next steps, go ahead and book a consultation call with us. We’d be stoked to hear from you. http://demo7.1stopwebsitesolution.com/ahrideandshop/community/profile/fannymobsby4785/ As a side note; If you are looking for a Cannabis Tour Guide, contact us and we will be sure to accommodate you. Our goal is to help provide you with the best legal marijuana experience possible. That’s #Kush21 for you. That’s SeaTac Marijuana. We’re here to help. Please don’t hesitate to call us at 425-486-1111 or email us with your questions, we’ll get back to you as soon as we can. High Tide Inc., the cannabis company behind Canna Cabana stores, hopes the review will tackle the current 10 milligram limit on edible pot products. Do you have trouble drifting off to sleep due to an overactive mind or anxiety? Delta 8 may help. Its relaxing, sedating effects can help you doze off. If you are taking delta 8 specifically to help you sleep, then you may want to look for gummies formulated with CBD. When used together, CBD and delta 8 deliver powerful relief from insomnia.

  11. All of this would be a comic sideshow if innocent people weren’t at risk. But ordinary people are investing some of their life savings in cryptocurrency. One stock brokerage is encouraging its customers to purchase bitcoin for their retirement accounts! Both of these share the same idea: they are subreddits for one of the biggest crypto exchanges out there. They have solid communities, and you will learn about any interesting activity on the platforms by keeping track of the posts on these subreddits. The text below is an advertorial article that was not written by Cryptonews.com journalists. Assuming you are who your name says you are, I’m very happy to see such a prominent poker figure using bitcoin. Some friends of mine and I are hoping to start work on a p2p completely distributed poker client using bitcoins, but we’re barely even started. The best thing you can do is preach bitcoin to the poker community, so projects like ours get notice and support. https://preketown.com/community/profile/teragist1168136/ Those that are seeing the greatest success, however, are the ones which are able to tailor specifically to the high-net-worth client in every way, and some of today’s most popular online casinos, which are extensions of the big global names we already know and love, have garnered additional respect by allowing their customers to gamble with Bitcoin. Just as in a traditional gambling platform, the first step of the development process for starting a bitcoin casino is to examine the market and establish a business plan. It is also essential to examine the legal requirements regarding cryptocurrencies. Typically if the only payment method is decided to be cryptocurrency transactions and no traditional currencies or other payment methods are used, in that case, the gambling license is not required.

  12. 2008; 134 10 1113 1121 buy generic lasix Unless the site of integration is known, breeding to homozygosity is ill advised since there is the possibility of disrupting a gene coding or noncoding or critical regulatory sequence

  13. Scientists working for the Russian Academy of Sciences last week picketed the offices of Russia s central bank and the Ministry of Finance, demanding payment of their saries for February and March generic cialis 20mg Unfortunately, each might also have been working even harder to ruin himself

  14. The largest and the most recent study of 517 patients Nadler et al, 2008 used image analysis based assessment of immunofluorescent staining and found that both high nuclear and cytoplasmic expression of BAG 1 was associated with improved prognosis in the whole cohort and in lymph node positive patients only in univariate analysis, with a strong correlation with ER, PR and Bcl 2 best price cialis com 20 E2 AD 90 20Nome 20Cientifico 20Do 20Generico 20Do 20Viagra 20 20Viagra 20Spanien 20Apotheke viagra spanien apotheke Planned or not, Kerry s comment triggered a reaction from Russia, with Foreign Minister Lavrov promptly phoning Kerry to speak about a Russian proposal

  15. Въпреки това, безплатните казино игри онлайн предлага редица преимущества – повечето от заглавията предлагат бонуси въпреки отсъствието на залог. Използват се виртуални валути, което означава нулев шанс за загуба. Важно предимство е и достъпността на безплатните казино игри – не са необходими разходи на време, средства или виртуално пространство. 5 лв. бонус без депозит е оферта за спортни залози и казино игри, която позволява на клиент да опита безплатно услугите на оператора. В някои случаи бонусът е приложим при спортни залагания, като в този случай е във вида на безплатен залог. Той може да се използва наведнъж или на части. В други случаи офертата може да е насочена към казино играчите и да дава бонус завъртания безплатно. https://jasperradioclub.com/forum/profile/michalmanor8183/ Най-важното е да не прибързвате, да мислите и да играете разумно, както и да знаете кога точно да спрете, за да не загубите печалбата си. Никога не играйте с повече пари, отколкото може да си позволите да загубите! Не допускайте емоцията да вземе връх над разума, за да се насладите и да извлечете максимума от хазартните игри, независимо дали са безплатни, или сте заложили реална сума пари. Вероятно огромния интерес към рулетката се дължи на простите правила и хилядите различни стратегии, които могат да се разиграят на дъската за залози. Но какво казва математиката за играта и можем ли наистина да извлечем предимство пред казиното, ще се опитаме да разгледаме в следващите редове.

  16. Τα παρακάτω βήματα μπορούν να σας βοηθήσουν σχετικά με: ΚΕΑ Λέσβου Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() ); Επίσης, αλλά οι καλύτερες συνθήκες. Γραφείτε στο Newsletter μας για λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα, προσφορές* και τα νέα νόμιμα Live casino που κυκλοφορούν! Μείνετε σταθεροί στο ποντάρισμα σας Η πρώτη απάτη κουλοχέρηδων που θα αναφέρω είναι πολύ απλή. Περιλαμβάνει ψεύτικα κέρματα ή οποιαδήποτε άλλη μορφή πληρωμής δέχονται οι κουλοχέρηδες. Αν μπορείτε να κατασκευάσετε κάτι που το μηχάνημα «αντιλαμβάνεται» ως κέρμα, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να κερδίσετε χρήματα. https://zanelevk420976.bloggadores.com/16214288/προσφορα-διαμονη-καζινο-λουτρακι Ακομα μεσα απο αυτο που μοιραζω εδω θα κανω μια πολυ καλη μετρηση στο κατα ποσο εκτιμας αυτο που σου δινεται, κατα ποσο οι αναγνωστες μου ειναι ανθρωποι με σωστη κριση και φιλοτιμο , πρωτα απο ολα θα μου το δειξει ποσοι απο εσας που το διαβασατε κανατε εγγραφη στη πλατφορμα που προωθω , δηλαδη στην Betmaster .. Ο επιλογέας λαμβάνει το 40% των εξαρτημάτων από το εργοστάσιο για συναρμολόγηση ΑΛΛΑ, και τα υπόλοιπα – από το εργοστάσιο ΣΤΟ. Η πιθανότητα ότι το μέρος από το εργοστάσιο ΑΛΛΑ- η υψηλότερη ποιότητα, ίση με 0,8, και από το εργοστάσιο ΣΤΟ– 0,9. Ο επιλογέας πήρε τυχαία ένα μέρος και δεν ήταν της υψηλότερης ποιότητας. Βρείτε την πιθανότητα αυτό το εξάρτημα να είναι εργοστασιακό ΣΤΟ.

  17. Play top-rated online casino games, enjoy the peace of mind that comes from using secure banking and other services, and claim a casino bonus to add even more value to the experience with us. We’ve got what it takes to cater to your every gaming need. With hundreds of online slots, casino games online, and so much more from which to choose, you get to set the pace. Sign up at PlayAmo Casino and take advantage of 25 no deposit free spins on BGaming’s Elvis Frog in Vegas slot. This casino has over 2,000 casino games and offers a fantastic 100% match bonus up to $500 for newly registered players in Canada on both desktop and mobile devices. Red 7 Slots is operated under licence by Small Screen Casinos Ltd, which is regulated by the UK Gambling Commission and the Alderney Gambling Commission. All communications are encrypted, making Red 7 Slots safe, secure and trusted. Small Screen Casinos Ltd is licensed and regulated in Great Britain by the Gambling Commission under account number 39397. Rewards are bonuses, standard minimum wagering requirement applies. Your funds are segregated and protected.
    https://dadstreamer.com/community/profile/corazondwc12459/
    This bonus is as it sounds. A free credit no deposit bonus rewards bonus with free credit to play with at an online casino. For instance, you could be credited with a $5 free no deposit casino bonus, which you could then use to play on any game you desire. The mobile casino no deposit bonus is reserved for those that gamble via mobile devices. It is required to download the online casino’s app and then register to the casino. While registering to such casinos no deposit is required to claim the bonus. Certain casinos that target mobile platforms encourage players to gamble on the go by providing more generous rewards than the usual. It doesn’t matter which operating system you are using (Android, iOS, or Windows) as long as it runs on your mobile device.

  18. drug information and news for professionals and consumers. Everything information about medication.
    stromectol 3mg
    What side effects can this medication cause? Read information now.

  19. Sofern nicht anders angegeben, gelten die PokerStars Live-Turnierregeln. Wenn Sie ein großer Poker-Fan sind, aber Probleme haben, Leute zu finden, mit denen Sie das uralte Kartenspiel spielen können, sollten Sie in Betracht ziehen, ein gutes Pokerspiel für Android auf Ihr Smartphone oder Tablet herunterzuladen und zu installieren. Poker ist ein Favorit unter Casino-Besuchern. Egal, ob Sie um Geld oder nur zum Spaß online spielen möchten, es gibt im Google Play Store Optionen für beides. Hallo, geht das auch mit einer kostenlosen Software wie z.b. CyberGhost und was muss ich tun dass es funktioniert. Habe es als Erweiterung im Chrome Browser, da funzt es nicht. Hier ist noch mal eine Erinnerung an unsere Regeln: Vielleicht kennt ihr diese kleinen Spielverpackungen von „Black Stories“ (Partnerlink). Darin enthalten sind skurrile Situationen, deren Entstehung eine Person kennt, die anderen müssen sich diese mittels Fragen, auf die mit „Ja“ oder „Nein“ zu antworten ist, erschließen. Davon gibt es mittlerweile etliche Editionen und wer sich keine Packung kaufen möchte oder mehr Abwechslung darin haben möchte, wer den Rundenmaster gibt (wobei, da kann man auch gut einfach was gegen die Webcam halten!), findet bestimmt auch welche dieser Ja-Nein-Rätsel online…
    https://launchpo.com/forums/profile/francinemauro91/
    Gonzo’s Quest ist anders, denn es werden keine normalen Drehrollen verwendet – es gibt Maya ähnliche Symbole, die von oben herabfallen. Die Fachbezeichnung ist dafür “Avalanche”. Wenn Sie eine Gewinnkombination bilden konnten, werden Sie die Felsen explodieren hören, begleitet mit einem Triumph der traditionellen spanischen Gitarrenmusik. Die verbleibenden Symbole fallen in die Lücken, wobei neue Objekte von oben nachrücken, um die gähnende Leere wieder zu füllen. Dann steigt der Multiplikator Zähler in der oberen rechten Ecke des Bildschirms von 1x auf 2x (und mit viel Glück schließlich auf 3x und 5x). Im Grunde könnte man bei jeder Gewinnrunde einen 5-fachen Multiplikator erhalten. Sie können zahlreiche Automatenspiele kostenlos spielen, indem Sie ein seriöses online Casino finden und dort diesen Spielautomaten wählen. Es ist offensichtlich, dass Fun-Modus Ihnen keine Auszahlungen bringt, Sie können aber die Spielregeln besser kennenlernen und alle Funktionen austesten, indem Sie Spielautomaten kostenlos spielen ohne Anmeldung.

  20. Read here. Definitive journal of drugs and therapeutics.
    ivermectin 12
    Some trends of drugs. drug information and news for professionals and consumers.

  21. Some trends of drugs. Some are medicines that help people when doctors prescribe.
    ivermectin oral
    Some are medicines that help people when doctors prescribe. All trends of medicament.

  22. Ein paradiesischer Ort zur Weihnachtszeit: der Bayerische Wald Der Bayerisches Wald ist eine wahres Naturparadies für Wanderer, Wintersportler und Erholungssuchende, für Groß und Klein. Auf den zahlreichen Wanderwegen können Sie die einmalige Schönheit des „grünen Dachs Europas“ in vollem Umfang genießen. Dabei haben Sie die Qual der Wahl: Ob ein gemütlicher Rundwanderweg oder eine anspruchsvolle Klettertour auf die mächtigen Gipfel der Berge – hier kommt jeder voll auf seine Kosten! Nach reizenden Stunden an der frischen Luft können Sie in aller Ruhe in eine gemütliche Berghütte einkehren, sich aufwärmen und die deftige bayerische Küche genießen. Haben Sie Fragen zu unseren Produkten oder benötigen Unterstützung? Rufen Sie uns an!
    https://zionphwk420975.bloggin-ads.com/36496296/kostenlose-automatenspiele-von-novoline-casino
    Hauptzeichen und Nebenzeichen müssen hier nicht unterschieden werden. Die jeweilige Wertigkeit können Sie in der Auszahlungstabelle des Spiels nachschauen. Es gibt allerlei Früchte als Symbole zu sehen, von der Zitrone bis zur Himbeere ist hier alles vertreten. Auch eine Sieben und eine Glocke sind zu sehen, wenn Sie Juicy Fruits spielen, ebenfalls typische Zeichen klassischer Früchteslots. Drei gleiche Symbole bedeuten einen Gewinn. Übrigens: Bei Extra Juicy handelt es sich um einen 5-Walzen Slot mit drei Reihen. Stehen die Reels, sind also immer 15 Symbole zu sehen. Welche Früchte sind aus Sicht des Slotfans besonders wichtig? Das wichtigste Symbol ist gar keine Frucht. Die Glocke lässt schon in der untersten Gewinnklasse die Kasse so richtig klingeln.

  23. Read information now. Comprehensive side effect and adverse reaction information.
    mobic cheap
    Long-Term Effects. Everything what you want to know about pills.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.

Back to top button